Tuesday, November 27, 2007

Inge is jarig



Inge en Jo hebben een geweldige vriendenkring. Om de twee maanden doen ze iets leuk samen. Etentje, op weekend, op café of gewoon voor de tv met een zak chips.
Omdat Inge jarig is wilde Jo haar verrassen met een avondje tapas en catalaanse drank. De schat!
Meestal houd ik mijn presentatie tijdens feestjes iets korter dan op degustatieavonden bij ons thuis. Maar deze keer was dit niet nodig. De ene slimme vraag na de andere rake opmerking moest ik trachten te pareren, wat me een enkele keer gelukt is.

En ik heb weer bijgeleerd! Dat Chupa Chups en de uitvinding van de lolly uit Barcelona komt weten we. "Maar van waar die benaming?" vraagt één van onze vrienden.
Wel, 'Chupar' is het werkwoord zuigen en 'un Chup' is een fopspeen (een tutter in de volksmond). Eerst werd het snoepje Chups genoemd maar door de constante uitdrukking Chupar un chup veranderde het merk eind jaren '50 naar Chupa Chups.
"Neen!" komt een wakkere binnenhuisarchitect tussen "De Antwerpenaars hebben de Catalanen een paar honderd jaar geleden overgenomen. Diezelfde Catalanen hebben een typisch Antwerps woord verspaansd nl NEN TSJUP".
De andere discussie die over de oorzaak ging waarom dat men in Schelle vanaf 21u de rolluiken naar beneden doet, houd ik liever voor mezelf.

Bedankt Inge en Jo. Het was een heel plezant avondje.